گروه نوجوانان حامیان ولایت

رسالت و محور کار این وبلاگ بر جهاد فرهنگی در همه عرصه ها استوار است.مطالب وبلاگ ویژه نوجوانان مسجدی می باشد.در واقع همه ی آن چیزی که یک نوجوان مسجدی باید بداند و به آن آگاهی داشته باشد تا بتواند حامی ولی فقیه و انقلاب اسلامی باشد در این وبلاگ یافت خواهد شد...
"انشالله"
بایگانی
آخرین مطالب
۲۴ دی ۹۵ ، ۱۳:۲۷

سکولاریسم

امروزه در جوامع غربی تفکری وجوددارد به اسم سکولاریسم که می کوشد بدون استعانت از دین به ساماندهی زندگی دنیوی انسان ها بپردازد. معتقدان به این نگرش تاثیر دین را تنها در جنبه ی شخصی و خصوصی انسان محدود کرده اند.
درواقع معتقدند که دین نباید در سیاست و اداره ی جامعه موثر باشد.



تعریف سکولاریسم


این واژه در زبان فارسی به معنای دنیا مداری ،دنیا محوری ،دین گریزی و دین جدایی می باشد.
در واقع قائلان به سکولاریسم می کوشند زندگی انسان را از طریق ابزار های مادی صرف،یعنی عقل عملی و دانش تجربی و بدون استعانت از وحی ،توسعه و سامان بخشند.


عوامل پیدایش سکولاریسم


از عوامل پیدایش سکولاریسم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-متون مقدس و منابع اولیه ی دینی که دست خوش تحریف شده و تفسیر به رای می شدند.
۲-رفتار و برخورد نادرست متولیان کلیسا که باعث شد مردم از دین گریزان شوند و برای زندگی خود نسبت به کلیسا بی اعتنا شوند.از جمله این رفتار برخورد خشن با دانشمندان و فساد های اخلاقی می باشد.


نقد


همان طور که گفته شد معتقدان به این مکتب این عقیده را دارند که دین باید از سیاست جدا باشد، در صورتی که در زمان پیامبر ، ایشان همچنان که رهبری دینی مردم را بر عهده داشتند رهبری سیاسی و اجتماعی جامعه را نیز بر عهده داشتند.این موضوع در مورد ائمه نیز صادق است.
همچنین سکولار ها بر این عقیده هستند که صرفا با ابزار های مادی یعنی عقل عملی و علم تجربی می توان زندگی بشر را سامان بخشید ؛ در صورتی که هم عقل عملی و هم علم تجربی کامل نیستند! و برای اکمال آنها نیاز به استفاده از دین(وحی) می باشد.
علاوه بر موارد بالا، از دلایل ایجاد مکتب سکولاریسم تفسیر اشتباه آیات مقدس است. در تفاسیر به این نتیجه رسیدند که مسیحیت قوانین اجتماعی ندارد و همچنین برخی از دستورات آن مخالف قوانین عمومیست!!
در صورتی که اسلام دینی عمومیست! هم قوانین فردی در آن وجود دارد و هم قوانین فردی!!


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی