تحقیق از نطر روش شناسی عبارت است از کاربرد روش های علمی در حل مسئله یا پاسخگویی به یک سوال
آیات 163 الی 167 سوره مبارکه اعراف
163- وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیةِ الَّتی کانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یعْدُونَ فِی السَّبْتِ إِذْ تَأْتیهِمْ حیتانُهُمْ یوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ یوْمَ لایسْبِتُونَ لاتَأْتیهِمْ کذلِک نَبْلُوهُمْ بِما کانُوا یفْسُقُونَ
164- وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللّهُ مُهْلِکهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدیداً قالُوا مَعْذِرَةً إِلى رَبِّکمْ وَ لَعَلَّهُمْ یتَّقُونَ
165-فَلَمّا نَسُوا ما ذُکرُوا بِهِ أَنْجَینَا الَّذینَ ینْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذینَ ظَلَمُوا بِعَذاب بَئیس بِما کانُوا یفْسُقُونَ
166-فَلَمّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ کونُوا قِرَدَةً خاسِئینَ
167-وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّک لَیبْعَثَنَّ عَلَیهِمْ إِلى یوْمِ الْقِیامَةِ مَنْ یسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذابِ إِنَّ رَبَّک لَسَریعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفورُ
رهبر معظم انقلاب:
وقتتان را بیهوده به هدر ندهید؛ خیلی از بچّههای جوان ما -دانشجو و غیر دانشجو- وقتهایشان را هدر میدهند، در این شبکههای اجتماعی و مانند اینها میگردند یا در بعضی از جلسات بیهودهی بحثوجدلهای اینجوری مینشینند. وقتتان را هدر ندهید. وقتتان را درست مصرف کنید.هم به درس برسید،هم به کار تشکیلاتی برسید؛به هر دوی اینها باید برسید.
بیانات در دیدار با جمعی از دانشجویان - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
این سخن معصوم است که فرمود: علم دارای سه وجب است. وجب اول غرور و تکبر است. وجب دوم تواضع و فروتنی است و وجب سوم اعتراف به جهل و نادانی خود است.
الْعِلْمُ عَلی ثَلاثَةِ اشْبارٍ :
اذا وَصَلَ الَی الشِّبْرِ الْاوَّلِ تَکبَّرَ
وَ اذا وَصَلَ الَی الشِّبْرِ الثّانی تَواضَعَ
وَ اذا وَصَلَ الَی الشِّبْرِ الثّالِثِ عَلِمَ انَّهُ لایعْلَمُ شَیئا
جهت تاثیر بیشتر و بهتر امر به معروف و نهی از منکر باید ابتدا مقدمات آن را فراهم کرد.
از مقدمات امر به معروف و نهی از منکر میتوان به ایجاد مقدمات تاثیر کلام اشاره کرد.بعد از ایجاد مقدمات تاثیر کلام حتما تاثیر امر به معروف و نهی از منکر لسانی بیشتر خواهد بود.همچنین برای امر به معروف و نهی از منکر عملی نیز مقدماتی استکه بعد از ایجاد آن ها تاثیر گذاری بیشتر خواهد بود.
امر به معروف و نهی از منکر-محسن قرائتی